4 Haziran 2018 Pazartesi

DİNİ DELİLLER-ETRÜSKLER..


Batının ilmi çevrelerinde Şamanizm konusu Romanyalı bilgin Mircea Eliade’nin kitabı ile tanınmıstır. Fakat bu kitap yetersiz ve noksandır. Çünkü Şamanizm’deki vecit (Tanrı sevgisinden dolayı duyulan coşkunluk)tekniğini incelemekle yetinmistir. Eski Yunanlıların dinini tanımak için Delphes’deki meczup rahibenin tutumunu incelemekle iktifa eden bir kitap farzedelim. İste Romanyalının eseri de bu derece tek cephelidir.
Şamanizm dininde bir tanrılar dünyası, bir yaratılıs efsanesi, bir de ahlâk sistemi vardı. Tanrıların en büyüğü gökte ikamet eden TENGRİ veya TİNGRİ’dir. Etrüsklerin başlıca ilahları ise TİNİA idi
TENGRİ’ye tabi olan iki ilah vardır Gök , yer ve su ilahları.Orta Asya’nın kuzeyinde bu dinin icaplarına göre yasayan Türk zümreleri vardır. Şamanizm mitolojisini incelemis olan Rus bilginlerine göre samanist Türklerde doğum üzerinde etkili olan ve çocuk ile anneyi koruyan tanrıçalara AESET adı verilmektedir.Gramercileri de diyorlar ki, Etrüsk dilinde AESER tanrıça demektir.
Bu iki kelimenin son harflerinde görülen farklılık Etrüsklerle bugünkü Sibirya Türklerini iki bin sene kadar bir zamanın ayırması ile izah etmek mümkündür…
İslamiyetten sonra Türker arasında bir seyahat yapmıs olan Arap tarihçisi ibn Fadlan, seyahatnamesinde, Türklerin, ölülerinin mezarı üzerine bir höyük yaptıklarını ve bunun üzerine “balbal” adlı heykeller yerlestirdiklerini yazar.
Bin sene sonra ayni bölgelerde seyahat etmiş Rus türkologu Biçurin ise, söyle der:“Şamanist Türkler ölülerinin mezarı üzerine birer abide inşa ederler ve bu abidenin iç duvarlarına ölünün savas hayatına ait sahneler resmederler. Ölünün sahip olmus olduğu her türlü eşyayı mezarının içine koyarak, üzerindeki yapıyı da bir höyükle kapatırlar.
Rus türkoloğuna göre, eski Türkler yer altında bir Cehennem alemi bulunduğuna ve bu alemin birkaç kattan ibaret olduğuna inanırlarmış.Türklerin kazlara mukaddes nazariyle baktıklarını, çünkü onların kuş sekli almış birer tanrıça olduklarına iman ettiklerini yazmaktadır.
Romalıların kazlara olan saygısı, onlara şüphesiz Etrüsklerden geçmiştir. Bu saygı, adı geçen kusların Gallyalıların Kapitol’ün tepesine çıktıklarını haber vermeleri olayı sayesinde tarihte yer almıştır. Fakat esasen bu kazların Kapitolün üzerinde bulunmalarının sebebi de, onların, bir Etrüsk ilahesi olan Junon’un mabedine vakfedilmiş olmalarından dolayı idi.
Etrüsk ilahesinin asıl adı ANi dir.Orta Asya Türklerinden bir kısmı ana demek için ENİ der.
Kam adını tasıyan Şamanist rahipler ilahlara kurban edilmiş hayvanların uzuvlarını muayene suretiyle fala bakarlardı.
Eski Roma’da Jupiter’in mabedinde hizmet eden genç rahiplere Camillus (Kam-illus) denirdi. “illus” eki latincede, bizim “cik”, cık” gibi küçültme ekidir (yani genç Kam).
Şamanist Türklerde ölülerin öbür dünyaya yolculuğa çıktıkları ve bir takım cinlerle perilerin kendilerine refakat ettikleri zannedilirdi. Etrüsk mezarlarının duvarları ölülerin kanatlı cin ve ilâhların refakatinde yaptıkları seyahatlerin tasvirleri ile doludur.
Orta Asya’da Türklerin oturdukları bölgelerde, gerek Anadolu’da, Pelasgların Lydialı adı ile oturmuş oldukları kısımlarda, Etrüsk mezarlarına benzeyen, tepecik halinde mezarlar mevcuttur.


Derleme;Akcan Mir
KAYNAK;TÜRK KÜLTÜRÜNÜ ARAŞTIRMA ENSTİTÜSÜ
ETRÜSKLER TÜRK MÜ İDİ
ADİLE AYDA

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

KARAKEÇİLİ YÖRÜK AŞİRETİNİN TARİHİ

Bir milletin kültürü,geçmişinden süzülüp gelen maddi ve manevi değerlerin bütününden meydana gelir. Büyük Türk milletinin tarihi dünya tari...