Sayfalar

11 Mayıs 2018 Cuma

ESKİ MISIR PAPİRÜSÜ İBRAHİM (A.S.)iSMAİL(A.S)iSHAK (A.S)


Bu 1,500 yaşındaki papirüs, Firavun Senwosret'in piramidinin yakınında bulundu.Kredi: Rogers Fonu, 1934 / Public Domain
1934'te, Kopenhag'dan Büyülü Papirüs adı verilen 1500 yaşındaki Papirüs, New York Metropolitan Sanat Müzesi'ndeki bir keşif heyeti tarafından ortaya çıkarıldı.Giza Piramitleri'nin yakınlarında bulunan Papirüs, kısa bir süre önce bir grup bilim adamı tarafından, sadece Tanrı'nın İbrahim'in oğlu İshak'ı kurban etmesini emrettiğine inandığı eski bir öykü olan İslâm'ın Bağlanmasının Kutsal Kitabı'nı anlatmak için bir grup bilim adamı tarafından deşifre edildi.
"Tanrı'nın Tanrısı, İbrahim Tanrısı, İshak Tanrısı, Yakup'un Tanrısı, İsrail Tanrısı, ıstırap çeken herkesi izler. Benim sözüm, güçle geçebilir mi," diye deşifre edilen Papirüs'ü okuyun. "Havadaki her ruh bana itaat edebilir."

Eski vasiyette, Tanrı'nın kurbanı, İbrahim'in kendisine olan sadakatine bir sınav olarak verdiğine inanılmaktadır. Bununla birlikte, Kıpti dilinde yazılmış olan Papirüs, Tanrı'nın İbrahim'in kurbanı tamamlamasını engellemediğini, ki bu da antik masalın İslami, Hıristiyan ve Yahudi anlatılarıyla çelişmektedir.

Araştırmacı Zellmann-Rohrer'den LiveScience'a kadar, metnin profesyonel yeterlilikten yoksun olduğunu açıklayan “Metin, kesinlikle piramit kompleksindeki bir yerleşim yerleşimine aittir


Zellmann-Rohrer’in belirttiğine göre papirüsün diğer bir metnin kopyası olması muhtemel. El yazısı göz önünde bulundurulduğunda metnin iki veya üç kişi tarafından kopya edildiği göze çarpıyor. Zellmann-Rohrer yazının “profesyonel ustalık”tan yoksun olduğunu, metni kopya edenlerin ise muhtemelen profesyonel yazıcılar olmadığını söylüyor.

Daha çok Yahudi İncili’ndeki kişilerden bahsedilen papirüste Yeni Ahit’e yalnızca çok az atıfta bulunuluyor. Papirüste ayrıca Hristiyanlıkla bazı noktalarda birleşen Gnostisizm müntesiplerinin sıkça kullandıkları terim ve isimlerden de bahsediliyor.

Zellmann-Rohrer Metni papirüs üzerine kopya edenlerin Yahudi inancına, töresel bilgilere ve Gnostisizme çok şey borçlu olan bir metinsel gelenekten istifade eden Hristiyanlar olduğunu ifade ediyor.

"Ey oğlum! Doğrusu ben, uykuda iken seni (Allah 'in isteği doğrultusunda boğazladığımı gördüm. Bir düşün! (Bu konuda) Ne dersin?" dedi. (Saffât: 37/102

"Ey babacığım! Ne ile emrolunduysan onu yap. Allah di­lerse, sabredenlerden olduğumu göreceksin. "(Saffât: 37/102)

Hz. İsmail'in bu davranışı, büyük bir iyilik, Allah'tan b ü-yük bir başarı, -babada ve oğulda- dağları şiddetle sallayan ve bu konuda Allah'a kullukta ubudiyyetin en güzel bir şekliyle -babada ve oğulda tezahür eden bir imandı.

Ehl-i Kitabın inancına göre;[69] kurban edilen Hz. İsmâ-îl(a.s) olmayıp Hz. İshâk(a.s)'dır. Bu görüş, Kur'anî nasslara muhalefet ettiğinden dolayı batıl ve merdut bir görüştür.

Hz. İbrahim'in; sevgili oğlunu Tanrı'nın isteği üzerine kararsızlık göstermeden kurban edebilmesi, RAB'bine olan içten aşkının, derin imanın en çarpıcı göstergesiydi. Tekvin 22/1,13: « Tanrı İbrahim'i sınadı: İshak'ı, sevdiğin biricik oğlunu al. Moriya bölgesine git. Orada sana göstereceğim bir dağda oğlunu yakmalık sunu olarak kurban et, dedim... Tanrı'nın kendisine belirttiği yere varınca İbrahim bir sunak yaptı, üzerine odun dizdi. Oğlu İshak'ı bağlayıp sunakta ki odunları üzerine yatırdı. Onu boğazlamak için uzanıp bıçağı aldı. Ama RAB'bin meleği göklerden, İbrahim, İbrahim! diye seslendi. Melek: Çocuğa dokunma, ona hiçbir şey yapma. şimdi Tanrı'dan korktuğunu anladım, biricik oğlunu esirgemedin, dedi. İbrahim çevresine bakınca, boynuzları sık çalılara takılmış bir koç gördü. Gidip koçu getirdi. Oğlunun yerine onu yakmalık sunu olarak kurban etti. »

Oğlu İshak'ın yerine, Tanrı tarafından gönderilen koç kurban edilmiş, böylece imanın babası Hz. İbrahim sınanmıştı. Tekvin 22/15,18 : « RAB'bin meleği ikinci kez göklerden İbrahim'e seslendi. RAB diyor ki :...Biricik oğlunu esirgemediğin için seni fazlasıyla kutsayacağım... Soyunun aracılığıyla yeryüzündeki bütün uluslar kutsanacak, çünkü sözümü dinledin. » Papirüs 1934 yılında bir keşif gezisi sırasında keşfedildi ve şu anda New York'ta Metropolitan Sanat Müzesi'nde bulunuyorGörsel

Yani şimdiye dek bu mesele üzerindeki tek ihtilaf kurban edilen kişinin İsmail mi yoksa İshak mı olduğudur. Konumuz dışı olsa da bu kişinin İshak olamayacağı ayetlerdeki “kurban edilme” vakasından sonra İshak’ın müjdelenmesiyle açık ve nettir(Kuran, Saffat, 102-112). Nitekim Tevrat’ın bu ifadesine rağmen Yahudi geleneğinde “ilk çocuğun tanrıya ait olması” ve İsmail peygamberin büyük çocuk olduğunun ittifakla kabul edilmesi bu tezi desteklemektedir(Luka, 2, 23). Ayrıca Kuran ayetlerinde İbrahim’e İshak’ın müjdelenmesi sırasında onun oğlu olan Yakup’tan da söz edilmesi İshak’ın koşacak yaşa eriştiğinde kurban edilemeyeceğini gösterir(Saffat, 102; Hud, 69-72).


İsmail kurban edilmemiştir. İbrahim rüyasındaki hadiseyi gerçekleştirirse masum bir insanı öldürmüş olur. Masum insanı öldürmemek Allah’ın sünnetullahındandır.

Derlemedir _

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder